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ニューヨークの生活、MBA、仕事・・・
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ワークライフブレンド

先日のホワイトカラーエグゼンプションに関連して、ワークライフバランスについてのお話。
ちょっと前になるけど、イギリスの新聞タイムズにこんな記事があった。(記事の全文は最後)

将来、(仕事を完全に離れて)私生活を営める場所は無くなるだろう。
「ワークライフバランス」というコンセプトは、仕事と私生活の境界線が曖昧になるという意味で「ワークライフブレンド」という言葉に置き換えられるだろう。
ボスにとっては、部下がどこに居て何をしていても捕まえられるということで、ウェルカムな話。
通勤中に(電話)会議をしたり仕事関係のポッドキャストを聞くなど、通勤時間を有効活用することで多少は緩和されるだろう。

もう一つ、同じくタイムズからワークライフバランスに関する記事。

休暇中・・・
56%の人がオフィスにコンタクトする
40%の人が仕事関係のレポートを読む
38%の人がノートPCで会社のメールをチェックする
(調査対象はイギリス人だと思われる。)

この記事には「プールサイドでピナコラーダ(南国リゾートの飲物)を飲みながら会社のレポートやメールをチェック」と書いてあるんだけど、僕は先月行ったアルーバでまさにコレをやっていたので、苦笑いしてしまった。。。

日本に比べてワークライフバランスが確保されていると言われる欧米だけど、これを見る限りはあまり変わらないという印象。
もちろん、地域や会社によってバラツキはあるだろうけど、NY(ウォールストリート)やロンドン(シティ)のような場所におけるワークライフバランスの問題は東京と同じようなものかもしれない。
いや、最近の日本は一部の企業で働き過ぎの緩和傾向にあるので、実は日本の方がバランスが取れているのかも。
まあ、報酬の水準を考えれば、NYやロンドンの方が忙しくてもいいんだろうけど。


記事にもチョロっと出てくるけど、僕が知っているNYのビジネス(ウー)マンは殆ど全員がブラックベリー(会社のメールやワード・エクセルファイルの閲覧・編集が出来る携帯電話)を持っている。
これがあると、酒を飲んでいようがゴルフをしていようが、電話がかかってくるのははもちろんのこと、会社に届いたメールもチェックできてしまう(チェックせざるを得ない)。
見ないフリをしてもいいんだろうけど、一部の企業では社員に強制的に持たせているらしいので、シカトしていると後で面倒なことになるのは間違いない。
しかも、日本と違ってこっちの電話はアメリカだけじゃなくヨーロッパや南米でも使えるので、国外に出ても逃げられない。
まさにユビキタスだ。

大学のクラスメートもほぼ全員がブラックベリーを持っていて、授業中もぶぃーんというメール着信の音が数分に1回はどこかから聞こえてくるほど。
特に金曜日はみんな仕事を休んできているので、ぶぃーん→机の下でメールを確認・返信→ぶぃーん→舌打ちをして教室から出て行く→外で電話、という光景を頻繁に目にする。
仲良くしているトレーダーのスイス人は休み時間の度に会社に電話して部下に指示を送っているらしく、休み時間中にまともに会話した記憶がない。

日本でも昨年ようやくブラックベリーが法人向けに導入され、現在は出来ない日本語入力も年内には可能になるらしい。
まだ導入している企業は少ないらしいけど、そのうちアメリカと同じようになっていくのかな。
ワークライフブレンド・・・数年後の流行語大賞になったりしなければいいけどね。


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Work-life blend blurs boundaries;The week in work;News
18 January 2007
The Times

YOU might as well give up. Dreams of spending evenings at the theatre or weekends with your family are now no more than a moment's wistful distraction. There's no place in the future for personal lives. There's only work. Indeed, the Future Laboratory claims that the whole concept of work-life balance is being overtaken by work-life blending, in which private and professional time blur into one.

Oh, sure, your boss will sell it as a good thing: flexible hours this, work from home that, but what it really means is that we're all at least a little bit available no matter what else we're doing. Or, if we work for Google, where we're doing it. Fortune (Jan 22) reports that the tech giant is so keen to keep its people productive that it attaches documents to the back of lavatory doors so that engineers forced to take "bio breaks" can still keep their brains active.

Active brains mean bright ideas, so companies from 3M (the Post-it Note people) to, well, Google, have taken to giving staff the right to spend some of their working week pursuing work that doesn't have clear commercial applications, says Personnel Today (Jan 16). It all sounds very thoughtful and generous, but their hope is, of course, that someone will use that time to have the spark that launches a thousand share-price rises. So remember that ideas generated on company time belong to the company; if you want to take financial advantage of your brainwaves, try not to use them until you get home.

Which brings us back to the issue of whether or not time at home is your own.

CareerJournal.com has a few suggestions on how to streamline work time to regain a personal life: set deadlines; put a "busy" sign on your desk to discourage visitors; and use your commute productively by scheduling meetings, for example, or listening to a work-related podcast. (I'd rather read a novel, but then I've long given up any expectation of getting a job that comes with a BlackBerry.) Follow this plan and you may be able to avoid the need to forward e-mails to your home for late-night work sessions. And this may be in your company's favour: some firms are worried that allowing staff to send company information to webmail accounts could jeopardise corporate security, reports management-issues.com.

"Employees...could be giving secrets to the KGB," knicker-twists one expert.



How to unplug the holiday;Did you know?;Friday
Michele Kirsch
19 January 2007
The Times

How rubbish are we at taking holidays? Very, according to a survey by Virgin Holidays, which found that 56 per cent of us contact the office while away, and 40 per cent of us are reading work reports by the poolside and boring our partners to tears by banging on about office politics. Thirty-eight per cent of the work-obsessed are checking office e-mails on their laptops, keyboards slick with factor 40 and pina colada. It lends a new dimension of feigned fascination among those on whom we inflict our holiday snaps ("And this is me by the Great Pyramids, reading a report on risk management of outsourcing" but it also highlights our uselessness at work-life balance. An indictment of our collective inability to cut off from work... or are we simply terrified that our bosses think that a holiday, like lunch, is for wimps?

Never fear. Help is at hand with a bit of online "disconnection therapy" (virginholidays.com/disconnect) devised by Pete Cohen, a life coach, who encourages would-be vacationers to "fight the temptation to use technology" presumably, by unplugging it, and to focus on family instead. While cynics will balk at the need for therapy to learn how to relax on holiday, realists might have trouble with the focus-on-family bit: there is nothing quite like a family holiday row to send us scuttling gratefully back to work.
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by nycyn | 2007-01-30 13:39 | 雑感